Rikke Braren Lauritzen

Rikke er uddannet cand. mag., certificeret MBSR-lærer fra Center for Mindfulness, UMASS, og mindfulness supervisor og konsulent og har undervist professionnelt i mindfulness i 10 år. Desuden er hun psykoterapeut MPF og familieterapeut fra Kemplerinstituttet og har haft egen terapeutisk klinik siden 2010. Udover MBSR-uddannelse er hun også uddannet fra CFM i overbygningsuddannelsen i Interpersonel Mindfulness Program (IMP).
I dag tilbyder hun mindfulness individuelt og i grupper til voksne, unge, børn og familier, og afholder regelmæssige 8-ugers MBSR og IMP forløb i sin Klinik for Mindfulnessterapi i Silkeborg.

Hendes undervisning beror på over 20 års meditationspraksis og flere års træning og indsigt i tibetansk buddhistisk meditation fra egne studier, retræter, pilgrimsrejser og lærer-elev forhold til tibetanske lærere Tsoknyi Rinpoche og Chökyi Nyima Rinpoche. Rikke får supervision af MBSR-seniorlærer og Vipassana-lærer Bob Stahl og IMP-seniorlærer Phyllis Hicks og tager jævnligt på efteruddannelse og retreats rundt om i verden.

Hun er udvikler af et forskningsbaseret Mindfulness i Skolen undervisningsmateriale bestående af et omfattende e-læringsprogram og funktionel app skræddersyet til danske skolers unge elever. I 2016 stiftede hun sammen med en gruppe dedikerede kolleger Center for Mindfulness i Skolen (CMIS), som i dag fungerer som en almennyttig frivillig forening samt kursus- og videnscenter, og udbyder en kvalificeret efteruddannelse for lærere og pædagoger i MIS.
Rikke har undervist på flere stilhedsretræter i Danmark, på familieretræte i Frankrig og er tilknyttet et mindfulness skoleprojekt i Nepal. Hun behersker og underviser gerne på engelsk og fransk. Hun er desuden forfatter til flere artikler om mindfulness.

Udover regelmæssige MBSR og IMP-kurser, tilbyder Rikke også supervision i mindfulness, til mindfulness-lærere, skolelærere og pædagoger, behandlere og øvrige. Hun har de seneste år været tilknyttet Center for Mindfulness i USA som freelancekonsulent.

Læs mere på og kontakt via: mindfulnessterapi.nu eller telefon 2342 5604 eller mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 Om Rikke Braren Lauritzen

Mindfulness/MBSR ved Klinik for Mindfulnessterapi

8-ugers Mindfulness-baseret stressreduktion

En vej tilbage til din naturlige tilstand af nærvær og indre ro


Forløbet er for alle som gerne vil opleve mere nærvær og indre ro i en travl hverdag og samtidig få en større robusthed i de situationer hvor vi alle fra tid til anden oplever stressbelastning og smerte. Når vi træner i mindfulness meditation og nærværsøvelser åbner der sig en verden i os selv vi ikke normalt mærker, fordi vi ofte har skåret kontakten fra til vores krop og sanser. Der ligger ikke desto mindre uanede ressourcer og selvhelende kræfter i os selv, som vi gennem nærværstræning kan få adgang til. I stedet for at slå automatpiloten til kan vi lære at turde være i alle vores oplevelser, både de behagelige som ubehagelige gennem kontakt til det der sker i os lige nu og her. Man kan sige det sådan: “Vi kan ikke stoppe livets bølger, men vi kan lære at surfe på dem” (Jon Kabat-Zinn.)

Grundessensen er at møde alt det vi oplever med fuld vågenhed, åbenhed og nysgerrighed, uden at bedømme det som noget vi kan lide eller ikke lide, men mere med en accept af at tingene er som de er. Vi tillader at turde være i vores liv og kigge på det som er vores udfordringer, istedet for at flygte fra det, lukke af for det eller dulme det – vi tør se på det der er, for det er der jo alligevel! Metoden er simpel men ikke nem. Vi lærer teknikker til at trække vejret, mærke vores krop, acceptere vores tanker og følelser, og vi lærer at lade dem komme og gå, at kunne trække vejret ind i dem og lade dem passere som skyerne på en lyseblå himmel. Men for at det skal lykkes virkelig at leve med nærvær er vi nødt til at indtage en holdning med en stærk motivation, vilje og intention, for at bruge tid til træningen hver dag og den tålmodighed det kræver også når det går op af bakke. Man kan sige at vi optræner en mindfulness-muskel som skal holdes ved lige for at fungere.

Mindfulness-baseret stressreduktion MBSR-programmet er forskningsbaseret og udviklet af Dr. Jon Kabat-Zinn, Center for Mindfulness, University of Massachusetts Medical School. Det er et nøje struktureret program som består af 8 ugers træning i den formelle træning Mindful Hatha yoga, kropsskanning, åndedræts- og stilhedsmeditation, gående meditation og Loving-kindness, samt den uformelle nærværstræning som vi kan praktisere i alle livets gøremål. Du vil blive grundigt indført i alle øvelserne og få CD’er til hjemmetræning.

Du kan komme på forløbet, fordi du føler dig udsat for stress, udbrændthed, søvnløshed, angsttilstande, oplevelse af tristhed og depression, misbrug af forskellig art, spiseforstyrrelse,koncentrationsbesvær, psoreasis, kroniske smerter m.m. Fælles for de fleste af vores lidelser er at de udgår fra en stresstilstand i I kroppen og derfor kan de alle behandles med stressreduktion. Du kan naturligvis også komme på forløbet for at opleve glæden ved at være fuldt ud til stede I livet og lære dig selv bedre at kende. Vi træner i en gruppe på 10-15 deltagere, hvor der hurtigt skabes en tryg og fortrolig stemning af at vi alle er “i samme båd” fordi vi er mennesker og alle ønsker at leve med glæde, sundhed og omsorg for os selv og andre. Filosofien bag er at når vi udveksler med andre ikke kun bliver klogere på os selv, men også oplever alt det vi har til fælles med andre.

Vi arbejder ikke traditionelt med terapi omkring din fortid eller baggrund, men forholder os tværtimod kun til din her-og-nu tilstand som du oplever I kroppen under træningen. På den måde lægger programmet vægt på de oplevelser og erkendelser du får med dig selv, snarere end at du får serveret “løsninger” og gode råd.

Du bliver indført i teori om stressfysiologi og stresshåndtering ud fra en kognitiv ramme og lærer hvad der sker i kroppen, tanker og følelser når vi møder stress, og som vi derefter undersøger ved at praktiserer øvelser. Men kurset er primært praksisorienteret med fokus på træning på gulvet i meditation, yoga, nærværsøvelser og i udveksling om vores oplevelser. Imellem den fælles ugentlige træning får du opgaver og CD’er til hjemmetræning så vi sammen kan følge din proces på vej til at kunne give mere og mere slip på din smerte eller stressbelastning. Det er en forudsætning at du træner øvelserne i min. 45 minutter hver dag i de 8 uger, for at få virkelig gavn af det dokumenterede program. Derfor skal du før kurset gøre op med dig selv, om du kan og vil investere den tid på dig selv og din sundhed? Hvis du siger ja til dette, har du allerede taget det første skridt på din vej mod et større nærvær, indre balance og hjælp til selvhjælp til resten af livet.

KURSER sensommer/efterår 2018:

8 ugers Mindfulness-baseret stressreduktion:

Sensommer/efterår: 8 tirsdage fra d. 4. sept. til d. 30. okt. 2018 kl. 16.30-19 (bemærk: uge 42 udgår) samt heldagsretreat søndag d. 21. okt. kl. 9-16.30.

Sted: Øsal Ling, Lysets Have, Fredensgade 39 baghuset, 8000 Aarhus C.

Kursuspris: 4000 kr. + moms (1000 kr.) Forløbet er momsfrit som behandlingsforløb/terapi. Prisen er inkl. materialer, CD-pakke og kaffe/the/frugt. 

For pæd. fagpersonale: Udgør kurset Modul 1 på efteruddannelsen i Mindfulness i Skolen, er prisen 3500 kr. + moms for deltagende lærere/pædagoger.

8 ugers Interpersonel Mindfulness Program (IMP):

Efterår: Kurset er midlertidig sat i bero, men det er muligt at komme på en venteliste til det næste hold kan starte op, kontakt via hjemmesiden.
Sted: Klinik for Mindfulnessterapi, Sensommervej 135, 8600 Silkeborg.

Kursuspris: 3500 kr. + moms (875 kr). Forløbet er momsfrit som behandlingsforløb/terapi. Prisen er inkl. materialer, CD-pakke og kaffe/the/frugt.  

Læs alle kursusbeskrivelserne på www.mindfulnessterapi.nu og www.interpersonel-mindfulness.dk